Πόσο ασφαλής είναι ο ύπνος στην πλάτη σας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης;

0

Μήπως ο ύπνος στην πλάτη σας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης αυξάνει τον κίνδυνο εμβρυικής θνησιμότητας;

Η Εγκυμοσύνη και η Βρεφική Ενημέρωση για την Απώλεια Βρεφών στις 15 Οκτωβρίου 2017 εφιστά την προσοχή μας σε μια ζοφερή στατιστική – περίπου μία στις τέσσερις εγκυμοσύνες καταλήγει σε απώλειες. Πολλές από αυτές είναι πρώιμες αποβολές. Αλλά στον Καναδά περίπου μία στις 125 εγκυμοσύνες τελειώνει με θνησιμότητα – δηλαδή, με το θάνατο ενός εμβρύου στη μήτρα μετά από 20 εβδομάδες κύησης.

Χώρες όπως η Κορέα και η Φινλανδία έχουν πολύ χαμηλότερα ποσοστά θνησιγένειας, γι’ αυτό γνωρίζουμε ότι μπορούμε να κάνουμε περισσότερα για να την αποτρέψουμε. Υπάρχει έρευνα σχετικά με τους παράγοντες κινδύνου που αυξάνουν τις πιθανότητες θνησιγένειας. Ωστόσο, πολλοί οδηγοί εγκυμοσύνης δεν παρέχουν αρκετές πληροφορίες σχετικά με τη θνησιμότητα, πιστεύοντας ότι οι γυναίκες δεν θέλουν να φοβούνται για την απώλεια της εγκυμοσύνης.

Οι πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο πρόληψης της θνησιμότητας πρέπει να φτάσουν στα χέρια των γυναικών που την χρειάζονται, ακόμη και αν οδηγεί σε μια δυσάρεστη συνομιλία. Ως ιατρικός βιβλιοθηκονόμος, η δουλειά μου είναι να συνδέσω τους ανθρώπους με εμπιστευτικές πληροφορίες για την υγεία τους. Όταν ασχολούμαστε με ένα θέμα ταμπού, όπως η θνησιμότητα, αυτό είναι ακόμα πιο δύσκολο καθώς τόσο οι πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης όσο και οι γυναίκες μπορεί να φοβούνται να αυξήσουν το άγχος παρά να βελτιώσουν την υγεία.
Θέλουμε επίσης να διασφαλίσουμε ότι οι γυναίκες που είχαν νεκρό έμβρυο στο παρελθόν και ίσως είχαν κοιμηθεί στην πλάτη τους, δεν θα αισθάνονται ενοχές για κάτι τέτοιο. Ξέρω, γιατί εγώ η ίδια είχα νεκρό έμβρυο. Με το πέρασμα του χρόνου, δεν μπορώ να απαντήσω με ειλικρίνεια πώς θα μπορούσα να κοιμηθώ τη νύχτα όταν τα δίδυμά μου πέθαναν, αλλά εξακολουθεί να είναι κάτι που με ανησυχεί.

Ενώ μερικοί παράγοντες κινδύνου δεν είναι πράγματα που οι περισσότερες έγκυες γυναίκες μπορούν να αλλάξουν, υπάρχουν δύο πολύ απλά πράγματα που μπορούν να κάνουν οι γυναίκες, για να μειώσουν τις πιθανότητες.

1. Μετρήστε τις κλωτσιές
Υπάρχουν δύο μέθοδοι που περιγράφονται στην ιατρική βιβλιογραφία σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μπορείτε να υπολογίζετε τις κλωτσιές του μωρού σας: τη μέθοδο Sadovsky και τη μέθοδο Cardiff.

Στη μέθοδο Cardiff μετράτε 10 κινήσεις και καταγράφετε πόσο χρόνο χρειάζεται για να φτάσετε στο 10. Στη μέθοδο Sadovsky, σας ζητείται να μετρήσετε πόσες κινήσεις αισθάνεστε μέσα σε ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο, συνήθως 30 λεπτά έως δύο ώρες. Και στις δύο περιπτώσεις, η πιο σημαντική σκέψη είναι ότι πρέπει να γνωρίζετε τις συνήθεις κινήσεις του μωρού σας.

Οποιαδήποτε μείωση της εμβρυϊκής κίνησης θα πρέπει να προκαλέσει αμέσως τηλεφωνική κλήση ή επίσκεψη στον πάροχο υγειονομικής περίθαλψης. Δεν ντροπιάζουμε τους ανθρώπους για την αναζήτηση ιατρικής συμβουλής όταν έχουν πόνους στο στήθος. Οι μειωμένες εμβρυϊκές κινήσεις είναι παρόμοιες με τους θωρακικούς πόνους – ένα προειδοποιητικό σημάδι ότι κάτι μπορεί να είναι λανθασμένο. Επισκεφθείτε το γιατρό ή τη μαία σας και μην καθυστερείτε ή μην αισθάνεστε ένοχοι για την ανάληψη του χρόνου τους!

2. Μη κοιμάστε στην πλάτη σας
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου της Διεθνούς Συμμαχίας Σταθερότητας το περασμένο μήνα, αρκετοί ερευνητές παρουσίασαν πληροφορίες για να δείξουν ότι ο ύπνος στην πλάτη αύξησε τον κίνδυνο θνησιγένειας.

Στην πρώτη μελέτη, ερευνητές της Νέας Ζηλανδίας έθεσαν 10 εγκύους γυναίκες που ήταν κατά τα άλλα υγιείς σε σαρωτές μαγνητικής τομογραφίας, για να δουν αν μπορούσαν να δουν αλλαγές στη ροή του αίματος όταν βρίσκονταν στην πλάτη ή στην αριστερή πλευρά τους. Διαπίστωσαν ότι η καρδιακή παροχή (πόσο αποτελεσματικά η καρδιά αντλεί αίμα) ήταν η ίδια στις δύο θέσεις.
Ωστόσο, η ροή του αίματος και η διάμετρος της κατώτερης κοίλης φλέβας μειώθηκαν όταν βρίσκονταν στην πλάτη τους. Αυτό επηρεάζει το πώς το αίμα ρέει πίσω στην καρδιά από το σώμα. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτό μπορεί να συμβάλει σε θνησιγένειες σε ορισμένες περιπτώσεις.

Η δεύτερη μελέτη, επίσης από τη Νέα Ζηλανδία, έθεσε 30 έγκυες γυναίκες σε εργαστήριο ύπνου. Παρακολούθησαν την αναπνοή και τη θέση τους καθ ‘όλη τη διάρκεια της νύχτας για να δουν αν υπήρχε σχέση ανάμεσα στο να βρίσκονται πάνω στις πλάτες τους και τη μέτρηση της αναπνοής. Παρόλο που καμία από τις γυναίκες δεν πληρούσε τα κριτήρια για την άπνοια ύπνου, δεν ανέπνεαν τόσο βαθιά όταν βρίσκονταν στην πλάτη τους.

Τέλος, ερευνητές στο Ηνωμένο Βασίλειο έκαναν συνέντευξη σε περισσότερες από 1000 γυναίκες σχετικά με τις πρακτικές ύπνου πριν από την εγκυμοσύνη, κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και τη νύχτα πριν από τη θνησιγένειά τους (για όσες υπέφεραν) ή τη συνέντευξη (για γυναίκες που δεν είχαν υποφέρει). Οι γυναίκες που είχαν κοιμηθεί στις πλάτες τους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είχαν διπλάσιες πιθανότητες να έχουν θνησιγένεια από τις γυναίκες που είχαν κοιμηθεί στην αριστερή τους πλευρά.

Όλα αυτά συνέβαλαν στην προηγούμενη έρευνα, η οποία είχε προτείνει την ίδια υπόθεση, ότι ο ύπνος στην πλάτη αύξησε τον κίνδυνο.

Οι γυναίκες χρειάζονται ακριβείς πληροφορίες για την υγεία
Η παροχή έγκαιρης πληροφόρησης για την πρόληψη της θνησιμότητας είναι σημαντική και η παρακράτηση πληροφοριών από φόβο ότι θα εκφοβίσει τις γυναίκες είναι επικίνδυνη στη χειρότερη περίπτωση.
Επιπλέον, η παράδοση πληροφοριών δεν συμβαίνει πολύ σε μια εποχή όπου οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να συνδεθούν στο διαδίκτυο και δεν είναι πάντοτε εξοπλισμένοι για να αξιολογήσουν ποιες πληροφορίες είναι χρήσιμες και πώς να τις εντάξουν στο πλαίσιο. Οι πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης μπορούν να κάνουν περισσότερα για να συνεργαστούν με τους βιβλιοθηκονόμους σχετικά με την παροχή πληροφοριών που βασίζονται σε στοιχεία στους ασθενείς τους. Αυτό ισχύει ασφαλώς με πληροφορίες σχετικά με την εγκυμοσύνη, αλλά και σε πολλούς τομείς υγείας όπου οι πληροφορίες που πρέπει να παρασχεθούν είναι περίπλοκες και απαιτούν περισσότερο χρόνο για αξιολόγηση από ό, τι είναι διαθέσιμος για τους περισσότερους γιατρούς.

Οι γυναίκες αξίζουν καλύτερη επικοινωνία σχετικά με την υγεία τους και την υγεία των μωρών τους όταν είναι έγκυες. Ενώ η μέτρηση κλωτσιών και ο ύπνος στην αριστερή σας πλευρά δεν αποτελούν εγγύηση ότι θα έχετε μια ασφαλή και υγιή εγκυμοσύνη, είναι εύκολοι και χαμηλού κόστους τρόποι για να μειώσετε τον κίνδυνο.