Η ανδρική λίμπιντο επηρεάζεται από την έντονη άσκηση

0

Τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC) αναφέρουν ότι περίπου το 6% των έγγαμων γυναικών ηλικίας 15 έως 44 ετών στις Ηνωμένες Πολιτείες δεν είναι σε θέση να μείνουν έγκυες μετά από ένα χρόνο προσπάθειας (στειρότητα). Επίσης, περίπου το 12% των γυναικών ηλικίας 15 έως 44 ετών στις Ηνωμένες Πολιτείες δυσκολεύεται να μείνει έγκυος ή να ολοκληρώσει μια εγκυμοσύνη, ανεξάρτητα από την οικογενειακή κατάσταση (μειωμένη γονιμότητα).

Ωστόσο, το CDC λέει επίσης ότι “σε περίπου 35% των ζευγαριών με στειρότητα, ο αρσενικός παράγοντας συμβαδίζει με ένα γυναικείο παράγοντα. Σε περίπου 8% των ζευγαριών με στειρότητα, ο αρσενικός παράγοντας είναι η μόνη αναγνωρίσιμη αιτία.”

Ένας παράγοντας στα αρσενικά που μπορεί να επηρεάσει τη γονιμότητα είναι η χαμηλή σεξουαλική επιθυμία – η λίμπιντο – η οποία, μεταξύ άλλων μεταβλητών, μπορεί να προκληθεί από το άγχος, ως αποτέλεσμα υψηλών επιπέδων εντατικής, παρατεταμένης άσκησης αντοχής – γνωστή ως άσκηση υπογοναδικής αρσενικής κατάστασης (EHMC ) – όπου και τα επίπεδα της τεστοστερόνης και της ωχρινοτρόπου ορμόνης καταστέλλονται.
Σύμφωνα με τον Neil Baum, Καθηγητή Ουρολογίας στο Ιατρικό Κέντρο Tulane, «στους άνδρες οι ορμόνες της υπόφυσης FSH και LH που παράγονται στον εγκέφαλο μειώνονται, μειώνοντας έτσι την διέγερση των όρχεων για την παραγωγή τεστοστερόνης». Η μείωση της τεστοστερόνης στους άνδρες οι οποίοι συμμετέχουν σε δραστηριότητες αντοχής υψηλού όγκου (π.χ. μαραθώνιοι, τριαθλώνες), μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της σεξουαλικής γενετήσιας ορμής ή της σεξουαλικής πράξης.”

Οι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας, Chapel Hill, σημειώνουν ότι «τα σημερινά στοιχεία συνδέουν την ανάπτυξη του EHMC με τις συνδυαστικές επιπτώσεις του όγκου και της έντασης της άσκησης αντοχής σε αυτούς τους άνδρες».
Ο Baum δηλώνει επίσης ότι «οι ασκήσεις αντοχής υψηλού όγκου μειώνουν τα επίπεδα της τεστοστερόνης κατά 20-40%», δήλωσε ο Baum, το οποίο συναντάται και στις γυναίκες που συμμετέχουν σε δραστηριότητες αντοχής υψηλού όγκου και έχουν επακόλουθες ανωμαλίες στον εμμηνορροϊκό τους κύκλου».

Οι ερευνητές του UNC επέλεξαν να μελετήσουν “τη σχέση μεταξύ των πτυχών της κατάρτισης άσκησης αντοχής και της κατάστασης της λίμπιντο σε υγιείς άνδρες που χρησιμοποιούν εναλλασσόμενες ασκήσεις αντοχής” σε μια online μελέτη. Οι δημογραφικοί στόχοι τους ήταν ενήλικα αρσενικά ηλικίας άνω των 18 ετών, που ασχολούνταν με το περπάτημα, το τρέξιμο, την ποδηλασία και το κολύμπι σε ανταγωνιστική βάση και αναψυχή, στη Βόρεια Αμερική.
Για να στοχεύσουν αυτό το αρσενικό προφίλ, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ειδοποίηση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σε αθλητικούς συλλόγους, εθνικούς αθλητικούς οργανισμούς, πανεπιστημιακά αθλητικά τμήματα και αθλητικά περιοδικά, μαζί με έναν δικτυακό σύνδεσμο για πρόσβαση.
Σύμφωνα με τη μελέτη τους, τα ερωτήματα σχετικά με τις συνήθειες κατάρτισης στην άσκηση βασίστηκαν στο Ερωτηματολόγιο Διεθνούς Φυσικής Δραστηριότητας και στο Ερωτηματολόγιο Baecke και ακολούθησαν τις συστάσεις της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας – ενώ «τα ερωτήματα που σχετίζονται με τη λίμπιντο βασίστηκαν σε στοιχεία των Androgen Deficiency in the Aging Male Questionnaire, the Sexual Desire Inventory 2 και Aging Male Symptoms Scale.”

Η μελέτη «διαπίστωσε ότι υπάρχει αντίστροφη σχέση μεταξύ των παραγόντων άσκησης άσκησης αντοχής και των βαθμολογιών λίμπιντο στους άνδρες. Ειδικότερα, υψηλότερα ποσοστά εντατικής εκπαίδευσης ή κατάρτισης που περιλαμβάνουν μεγαλύτερα ποσά διάρκειας εντός του προγράμματος αντοχής συνδέθηκαν με χαμηλότερα αποτελέσματα λίμπιντο».

Όσον αφορά για το πόση άσκηση αντοχής θεωρείται πάρα πολλή, ο Baum λέει ότι “τρέξιμο, περπάτημα, τζόκινγκ ή κολύμβηση για 20 λεπτά 3-4 φορές την εβδομάδα δεν επηρεάζει το επίπεδο τεστοστερόνης ή τη λίμπιντο σας. Είναι καλό για την καρδιά και τους πνεύμονές σας και σίγουρα θα σας κάνει να αισθάνεστε καλύτερα ενώ ταυτόχρονα βοηθάτε τον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης, μειώνετε τα επίπεδα χοληστερόλης, μειώνετε τις ανάγκες σε ινσουλίνη και βοηθάτε στον έλεγχο του διαβήτη και τη βελτίωση της διάθεσης του ανθρώπου.”

Όσον αφορά το τι πρέπει να κάνει ο άνθρωπος με τα συμπτώματα από την άσκηση αντοχής υψηλής έντασης, η Baum συνιστά ότι “εάν διαπιστώσετε ότι έχετε τα συμπτώματα μειωμένης λίμπιντο και το επίπεδα τεστοστερόνης βρίσκονται χαμηλότερα από το φυσιολογικό επίπεδο, τότε η πρώτη προσέγγιση θα είναι να χαλαρώσετε τα επίπεδα δυσκολίας της άσκησης για αρκετούς μήνες και κατόπιν να ελέγξετε τα συμπτώματά σας και το επίπεδο τεστοστερόνης εκ νέου.”

Και, σημειώνει ο Baum, “αν συνεχίσετε να έχετε συμπτώματα και το επίπεδο τεστοστερόνης παραμένει χαμηλό, τότε υπάρχουν επιλογές θεραπείας που περιλαμβάνουν ενέσεις τεστοστερόνης, τοπικά gel τεστοστερόνης και σφαιρίδια τεστοστερόνης που εισάγονται κάτω από το δέρμα”.